Nie unikaj olejów roślinnych na diecie odchudzającej 0

Nie unikaj olejów roślinnych na diecie odchudzającej


Często popełnianym błędem podczas diety redukującej masę ciała jest rezygnacja z tłuszczów. Tymczasem tłuszcz, to składnik bardzo istotny dla naszego zdrowia. Klucz w tym, aby zachować odpowiednie proporcje i wybierać dobre tłuszcze pochodzące z olejów roślinnych, nierafinowane, tłoczone na zimno, aktywne biochemicznie.


Dieta odchudzająca powinna być dietą o ograniczonej ilości tłuszczu. Jednak nie należy go całkowicie eliminować z diety. Do prawidłowego funkcjonowania codziennie potrzebujemy dawki zdrowych tłuszczów, które dostarczą podstawowych kwasów tłuszczowych, pobudzą produkcję hormonów i pomogą zachować skórę w dobrej kondycji. Będą też nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, Dzięki temu organizm z łatwością przyswoi witaminy A, D, E i K. Jeśli chcemy stracić nadprogramowe kilogramy lepiej wyeliminować tłuszcze nasycone (masło, smalec, tłuste mięso i wędliny, słodycze, fast-food, pieczywo cukiernicze) a włączyć zdrowe oleje roślinne, takie jak np. olej lniany, olej rzepakowy, olej konopny, olej z ostropestu, czy olej z wiesiołka lub olej z czarnuszki.

Oleje roślinne są doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych nienasyconych, w tym NNKT. Badania dowodzą, że nienasycone kwasy tłuszczowe pochodzące z olejów roślinnych pomagają spalać tkankę tłuszczową. Zawarte w olejach roślinnych tłoczonych na zimno związki są wręcz pomocne z drodze do zmniejszenia masy ciała. Doskonałym przykładem takiego związku jest lecytyna. Pochodząca np. z oleju lnianego wykazuje działanie rozbijające cząsteczki tłuszczu, przez co przyśpiesza ich metabolizm i ułatwia odchudzanie. Ważną grupą związków są wspomniane już NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Znajdziemy je w dobrych jakościowo nierafinowanych olejach roślinnych np. woleju lnianym, oleju z wiesiołka, oleju rydzowym z lnianki, oleju z ostropestu, w oleju rzepakowym, oleju konopnym czy oleju z krokosza barwierskiego.

NNKT w diecie odchudzającej:
• sprzyjają obniżaniu hiperinsulinemii, a więc pośrednio mają wpływ na zmniejszenie nadmiernego apetytu
• utrudniają magazynowanie tłuszczu w organizmie
• usprawniają trawienie, wspomagają perystaltykę jelit i zapobiegają zaparciom
• korzystnie wpływają na odporność organizmu, która często jest obniżona po kuracji odchudzającej
• zwiększają tempo metabolizmu oraz przyśpieszają spalanie tłuszczu – szczególnie kwas gamma-linolenowy z oleju z wiesiołka
• jednonienasycone kwasy tłuszczowe – zwiększają wrażliwość tkanek na insulinę wspomagając redukcję masy ciała
• poprawiają reakcję mózgu na działalność hormonu leptyny. Leptyna informuje mózg o tym czy odczuwamy głód. U osób z nadmiarem tkanki tłuszczowej leptyny jest bardzo dużo, co prowadzi do nadmiernego spożycia żywności. Dzięki NNKT proces ten zostaje znormalizowany.
• Korzystnie działają na układ nerwowy, łagodząc uczucie rozdrażnienia i napięcia, które często odczuwa się będąc na diecie.

Dodatkowo, jeśli dietę połączymy z aktywnością fizyczną, efekty odchudzania będą jeszcze lepsze. W tym przypadku NNKT z olejów roślinnych przyczynią się do:
- zwiększeniu wytrzymałości i siły
- skrócenia czasu potrzebnego na regenerację po treningu
- ochrony mięśni i stawów przed nadwyrężeniem
- zmniejszenie stanów zapalnych

Na diecie odchudzającej powinno spożywać się 1-2 łyżeczki olejów roślinnych od 1 do 3 razy dziennie. Oleje te spożywamy na zimno, np. do warzyw czy sałatek. Nie należy ich podgrzewać, gdyż tracą wtedy swoje cenne właściwości.

Warto wybrać sprawdzone i jakościowe oleje. Zapraszamy do sklepu www.formfood.pl

Emilia Gierada
Dietetyk

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl